Met de rugzak op reis

GO SOMEWHERE

ziekte of ongeval op reis

Wat moet je doen bij ziekte of ongeval op reis?

Facebookpinterest

Wie op vakantie gaat, denkt aan ontspanning. Niet aan een ongeluk. Toch bestaat de kans dat je op reis ziek wordt of ernstig gewond geraakt. Maar wat moet je nu doen wanneer je in het buitenland in een ongeval terecht komt? Of wanneer je zo ziek bent dat je terug naar huis moet? Wat gebeurt er wanneer er zich een natuurramp of aanslag voordoet? De alarmcentrale van jouw reisverzekering speelt hier een heel belangrijke rol in. Heb je geen reisverzekering? Dan moet je ten alle tijde zo snel mogelijk contact opnemen met de ambassade van jouw land.

 

Je geraakt gewond bij een ongeval

Je moet altijd zo snel mogelijk de alarmcentrale van je reisverzekeraar bellen. Dit is bij veel verzekeringsmaatschappijen ook verplicht. Anders mag je fluiten naar een vergoeding. Je zult heel wat gegevens moeten doorgeven zoals je polisnummer, de namen van de reizigers, het ziekenhuis waar de gewonde persoon in behandeling is, de diagnose van de arts,… etc.

Onderneem geen verdere stappen, zoals het reeds boeken van een ticket naar huis, zonder eerst naar de alarmcentrale van je verzekeraar gebeld te hebben. Zij kunnen meer voor elkaar krijgen dan jij en vaak ook goedkoper. Betaal ook geen rekeningen voor je ze hebt gebeld.

Twijfel je sterk aan de diagnose van de arts ter plaatse? Ga dan op zoek naar een andere arts. Spreek je de taal niet of weet je niet goed hoe je er aan moet beginnen? De alarmcentrale van je verzekeraar kan je daarmee helpen.

Is er iemand ernstig gewond? Dan kunnen ze helpen bij de repatriëring naar huis of een familielid laten overkomen naar het ziekenhuis in het buitenland.

Vergeet de informatie van je verzekeraar niet door te geven aan de medereizigers en een familielid thuis en zet alle info zoals het polisnummer en de telefoonnummers in mail naar jezelf of op USB-stick zodat je er altijd aan kan.




Autopech of een auto-ongeval

Geraak je betrokken bij een auto-ongeval? Verlaat dan nooit de plaats van het ongeval. Zoiets is strafbaar en kan tegen je werken. Bel zo snel mogelijk de politie. In landen van de Europese unie is dat 112. Zorg er in andere landen voor dat je weet wat het nummer van de politie is. Dat staat altijd in de reisgids vermeld.

Zorg voor zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Foto’s, getuigenissen, nummers, gegevens, …en zeker een kopietje of de gegevens van het proces verbaal dat de lokale politie opgemaakt heeft. Die verklaring zal je altijd moeten afgeven aan jouw verzekeraar. Spreek je de taal van de politie niet? Bel dan de alarmcentrale van je verzekeraar. Die kunnen je aan een tolk helpen.

De alarmcentrale begeleidt je met alle stappen en papierwerk die je ter plaatse moet regelen maar zorg voor voldoende bewijs en informatie. Ze zullen je helpen als jouw wagen naar een garage moet worden gesleept en je dringend een vervangvoertuig nodig hebt. Er zijn ook verzekeraars die de wagen terug naar het thuisland kunnen laten slepen indien het niet meer te repareren is.

Is er medische hulp nodig? Bel dan ook onmiddellijk de alarmcentrale van jouw reisverzekeraar. Breng de lokale politie snel op de hoogte wanneer er dringend medische hulp nodig is.

 

Iemand wordt ernstig ziek

Indien je zo ziek wordt dat je hulp nodig hebt van een dokter of ziekenhuis doe je er best aan zo snel mogelijk naar de alarmcentrale van je verzekeraar te bellen. Zij kunnen je assisteren met alle nodige stappen. Ook als je de taal niet spreekt, kunnen zij jou daarmee helpen. Indien nodig regelen zij de repatriëring naar huis of kunnen zij een familielid van thuis uit laten overbrengen.

Vraag aan de balie van je hotel naar een dokter die dienst heeft of naar een rit richting ziekenhuis. Ben je in een stad waar je de ziekenhuizen niet vertrouwt? Zoek dan (indien mogelijk) naar een privékliniek. Die zijn een flink stuk duurder dus zorg ervoor dat je vooraf een zeer goede verzekering hebt afgesloten. Maar als je ernstig ziek bent doe je er zowiezo toch goed aan zo snel mogelijk hulp te zoeken.

Nogmaals vergeet de alarmcentrale niet te bellen want dit moet vaak in een bepaalde tijdspanne gebeuren (48 u). Anders kun je misschien geen recht meer hebben op alle vergoedingen.

Vraag de dokter of het ziekenhuis naar een factuur zodat je die bij je thuiskomst aan je verzekeraar kunt voorleggen. Ook bij het kopen van dringende medicatie moet je alle bewijzen goed bijhouden. Betaal nooit vooraf een rekening zonder eerst met de alarmcentrale gebeld te hebben!

Als er iemand komt te overlijden, neem dan onmiddellijk contact op met je ambassade of dat van een buurland voor hulp.

Tips om gezond te reizen vind je hier.  Of download onze Checklist EHBO set.

 

Een aanslag, natuurramp of epidemie

arton9134

 

 

 

 

Het beste wat je kunt doen is, indien het verder reizen hierdoor ernstig verstoord wordt, zo snel mogelijk het land verlaten. In het slechtste geval moeten alle toeristen geëvacueerd worden. Je reist best niet af naar een land met negatief reisadvies.  Dan ben je vaak ook niet meer verzekerd omdat je het risico aangaat. Het is niets voor niets dat er negatieve reisadviezen worden uitgegeven.

Wie een reis boekte via een organisatie of reisbureau die aangesloten is bij het calamiteitenfonds en daarvoor een bijdrage betaalde( zie factuur), kan op dit fonds beroep doen voor het terugbetalen van kosten, een annulering of terugkeer.

Wie zelfstandig reist moet beroep doen op zijn reisverzekering. Er zijn reisverzekeraars die deze problemen niet meeverzekeren in hun polis. Vraag vooraf wat gedekt wordt en wat niet. Bel de alarmcentrale bij problemen.

Ook een annulatieverzekering kan reeds vooraf betaalde kosten terugbetalen bijvoorbeeld wanneer een geboekt hotel in een getroffen gebied ligt en dus onbereikbaar of beschadigd is.

Valt de ramp vlak voor je vertrek? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de maatschappij of touroperator waar je jouw vervoer boekte om te vragen of er nog wordt afgereisd. Je kan ook overleggen voor alternatieven. Bij bijvoorbeeld een tropische storm kan de vlucht een paar dagen uitgesteld zijn. De toeristenstroom komt dan na een paar dagen altijd weer goed op gang.

Nieuw is nu deze link onderaan waarop je de ambassade kunt verwittigen waar je op reis bent. Zo kunnen ze na een ramp sneller contact met je opnemen of je familie op de hoogte houden hoe het met je is gesteld.

travellersonline diplomatie

 

Naar huis door familiale omstandigheden

Je wil daar op reis liever niet aan denken, maar het is altijd mogelijk dat je halsoverkop terug naar huis moet omdat er een familielid ernstig ziek of gewond is geraakt of erger nog… gestorven is. Dan hangt het van de gekozen reisverzekering af of je jouw vliegtuigtickets naar huis terugbetaald krijgt.

Meestal is het zo dat de tickets worden vergoed als er familie in de eerste graad en tweede graad ernstig ziek of overleden is. Dan gaat het hier over je mama, papa, oma, opa, (klein)kinderen, broer, zus ,schoonbroer, schoonzus, schoonouders en huisgenoten (als je kan aantonen dat jullie op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn).

Voor andere familie en vrienden zul je meestal uit eigen zak moeten betalen. Sommige verzekeraars vergoeden niet alleen de reis naar huis maar ook een nieuw ticket om later terug te keren naar waar de reis gestopt was. Dit in een bepaalde tijdspanne en soms ook voor jou en je reispartner samen. Dus je kunt samen even naar huis door omstandigheden en wat later terug naar je reisbestemming. Daar vallen altijd veel voorwaarden onder dus lees goed wanneer je wel en wanneer je niet vergoed wordt.

 

Meer informatie over reisverzekeringen vind je hier.

Vond je dit artikel nuttig? Like ons op facebook en mis zo geen enkel nieuwtje of tips om zelfstandig te reizen.




Facebookpinterest
problemen op reis

admin • 21 oktober 2015


Previous Post

Next Post

Left Menu Icon
Menu
Right Menu Icon
Close