Met de rugzak op reis

GO SOMEWHERE

ziek op reis

Met deze tips word je niet ziek op reis

Facebookpinterest

Ziek worden op reis. Dat maken we liever niet mee maar het gebeurt veel sneller dan we zelf willen. De meest voorkomende kwaal op reis is reizigersdiarree. Wie naar een tropische bestemming of een derdewereldland afreist, heeft meer kans om ermee te maken te krijgen. Ook stress, lichamelijke pijnen en zonnebrand zijn klachten die kunnen voorkomen op reis. Er zijn heel wat punten die je in acht kunt nemen om gezond op reis te gaan zodat de kans op ziek worden kleiner wordt.  

 

Eten en drinken op reis

Koud voedsel

Salades en koude buffetten vormen een groter risico om ziek te worden. Ze zijn niet gekookt en bevatten daarom mogelijks meer bacteriën.

Schil groente en fruit goed voor je ze opeet.

 

Voedingsmiddelen met ei en onverpakte melk, room, kaas

Denk ook aan slaatjes met zelfgemaakte mayonaise.

 

Vlees

Eet nooit rauw vlees. Vlees moet goed doorbakken zijn. Let vooral op met rood vlees. Eet liever kip. Vis vormt vaak ook een risico indien de stad of het dorp waar je eet zich ver van de zee bevindt.

 

Street food

Eten aan voedselkraampjes op straat biedt een kans om goedkoop te genieten van local food. Twijfel je aan de kwaliteit van het eten? Zoek een kraampje uit dat druk bezocht wordt. Dit is meestal een teken dat de kwaliteit daar beter is.

 

Actieve kool

Neem altijd een potje actieve kool zoals carbobel mee in jouw bagage. Neem een pilletje na of voor de maaltijd om de darmen te beschermen tegen slechte bacteriën.

Lees meer: EHBO set en reisapotheek samenstellen

 

Let op met het water

Desinfecteer je handen

Was je handen lieve niet alleen met leidingwater maar gebruik desinfecterende handgel. Kleine flesjes kan je bij ons overal kopen. Bewaar deze steevast in jouw handbagage. Ze komt steeds van pas na een bezoekje aan het toilet.

 

Ijsblokjes

Let op met ijsblokjes in je drank. Die zijn meestal gemaakt van leidingwater en kunnen veel  bacteriën bevatten.Tegenwoordig zijn er al veel toeristische  horecazaken die met gezuiverd water werken. Ook om eten te maken. Maar om zeker te zijn vraag je dus beter geen ijs.

 

Leidingwater

Poets je tanden niet met leidingwater. Probeer jezelf altijd te voorzien met een fles water en poets je tanden daar mee. Zorg dat de zegel nog dicht is als je hem koopt. Probeer in de douche geen water in je mond te krijgen.

Was fruit en groente niet met leidingwater. Schil ze voor je ze opeet.

Leidingwater altijd eerst koken voor je ze gebruikt.

Gebruik waterzuiveringsdruppels of tabletten indien je het leidingwater toch moet opdrinken of gebruiken en ze vooraf niet kan koken.(bijv tijdens hiking)


Wat kun je doen tegen reizigersdiarree?

Voorkom dehydratatie

Om dehydratatie tegen te gaan is het belangrijk om veel water of thee te drinken liefst aangevuld met zouten en of suikers omdat je daar ook veel van verliest.  Er bestaan zakjes met een mengsel van suiker en zout om in je fles water te mengen. (bijv O.R.S) Dat kun je krijgen in de apotheek en is altijd goed om bij te hebben.

 

Eet gepast

Witte rijst, bananen, ongezoete yoghurt, brood, zijn goed om te eten. Vermijd pikant of fel gekruid en rauw voedsel.

 

Let op de hygiëne

Neem altijd wc papier of vochtige doekjes en desinfecterende handgel mee.

 

Voorzie medicatie

Bij bloederige stoelgang of diarree die langer duurt dan 2 dagen met koorts boven de 38,5 graden  neem je best specifieke antibiotica.

Moet je een lange rit maken terwijl je diarree hebt? Neem dan best op voorhand wat immodium. Verplaats je niet wanneer je heel erg ziek bent. Probeer eerst uit te zieken voor je naar de immodium grijpt.

Neem geen anti-diarreemiddelen samen met andere medicatie zoals middelen tegen maagpijn. Dit kan elkaars werking afremmen. Lees meer: EHBO set en reisapotheek samenstellen

 

Stress op reis

Ook op reis kun je te maken krijgen met stress- of angstaanvallen. Bijvoorbeeld bij het missen van een vlucht, wanneer bagage verloren geraakt, bij slapeloosheid, tijdens een gevaarlijke busrit, bij slecht weer, etc. We kregen zelf ook erg vaak te kampen met moeilijke momenten maar onthou dat het meestal maar tijdelijk is en er voor alles altijd een oplossing bestaat.

Blijf rustig en vergeet niet dat dit jouw vakantie is. Je moet niet werken. Haal het beste uit alles wat je meemaakt en probeer dit als een uitdaging te zien. Goois desnoods de hele vakantieplanning om en laat je leiden door wat er op jouw pad komt.

Probeer altijd zoveel mogelijk voorbereid te zijn op vervelende situaties. Hou nummers bij van de reisverzekering, het plaatselijk ziekenhuis, oordopjes, een wegenkaart, dafalgan, een zaklamp, wat geld, water,…

Stress slaat vaak op de darmen. Daarom worden reizigers vaak ook al ziek net voor hun vakantie begint. Ze maken zich teveel zorgen over alles wat zou kunnen mislopen tijdens de reis.

 

Lichamelijke klachten op reis

Spierpijn

Het nemen van lange vluchten of busritten, het slapen in andere bedden of het lang wandelen met een zware rugzak kunnen je zware spierpijnen bezorgen. Neem altijd een spiergel mee om de pijnlijke zones in te smeren.  Rust als het erger wordt en zoek een comfortabel bed.

Doe steeds stretchoefeningen na een lange wandeling maar ook na een vlucht of lange rit.

 

Keelpijn en verkouden

Airco, smog, te warm, te koud, .. je kunt snel keelpijn krijgen maar ook een verkoudheid opdoen van al deze prikkels. Een keelspray en goede neusdruppels zijn daarom onmisbaar op reis.

 

Hygiëne

Neem deodorant, hydraterende crème of vochtige doekjes mee om je op te frissen na een lange rit of vlucht.

Neem altijd een beetje reserve wc papier en vochtige doekjes mee in handbagage of dagrugzak. Zo kom je nooit voor een verrassing te staan bij een toiletbezoek waar er geen toiletpapier of weinig hygiëne blijkt te zijn.




De zon

Je verbrandt op reis sneller dan je denkt. Vooral aan zee of op en langs het water kunnen we snel het kleurtje van een kreeft krijgen. Maar ook hoog in de bergen, tijdens fietstochten of terrasjes in de zon. Smeer je altijd in als de zon uitzit.

Wie toch verbrandt, kan zich beter snel insmeren met aloë vera of een crème dat afkoelt en hydrateert.

Voorzie ook een hoed of petje, zonnebril, witte kledij en lipbalsem.

Zit niet teveel in de zon en zoek ook vaak de schaduw op.

 

Water en zee op reis

De zee

nieuw zeeland tot nicaragua 1887

Menig toeristen zijn reeds gestorven op reis omdat ze de kracht van de zee onderschatten.  Ga nooit alleen gaan zwemmen of zonder toezicht van iemand anders.

Let in de zee altijd op voorkoraal want daar kun je je erg aan snijden. Doe stevige watersandalen aan. Ook als je gaat gaan snorkelen.

Let in de zee ook goed op voor stromingen en grote golven. Als er grote, wilde golven zijn heb je meer kans op gevaarlijke stromingen. Wanneer je daarin vast geraakt word je dieper meegesleurd in zee. Vaak zijn mensen die hierin verstrikt geraken in paniek en verdrinken.  Woeste golven kunnen je ook verrassen en tegen de grond doen slaan of meesleuren in zee.

 

Stilstaand water of meren

Let op met zwemmen of zelfs pootjebaden in stilstaand water. De bacteriën hierin kunnen je ernstig ziek maken. Drink hier dan ook NOOIT van.

Als het buiten erg warm is, kan een snelle duik in verfrissend water veel deugd doen. Soms kan dit water wel veel kouder zijn dan verwacht en kun je in shock geraken of een hartstilstand krijgen door het te grote temperatuurverschil. Best vooraf eens voelen hoe het water voelt of je geleidelijk aan aanpassen aan het temperatuursverschil.

Wanneer je vanop grote hoogte een duik in het water wil nemen controleer dan best eerst of het water wel diep genoeg is en er geen rotsen in de weg zitten.

 

Hoogteziekte

Wat is het?

Sommige mensen ondervinden last van hoogteziekte wanneer ze zich boven de 2000 meter( meestal pas boven de 3000m) bevinden. Dit gebeurt vaak wanneer je met een vliegtuig of het openbaar vervoer te snel op hoogte komt en jezelf niet de tijd hebt kunnen geven om aan het hoogteverschil aan te passen.

Ook tijdens het hiken kan dit voorkomen. Dan stijg je wel geleidelijk aan maar de éne reiziger heeft nu eenmaal meer tijd nodig om aan te passen dan de andere.

 

Symptomen

Symptomen zijn hoofdpijn, kortademigheid, snelle hartslag, slapeloosheid, misselijkheid, duizeligheid, je zwak voelen, moe zijn,..

 

Hoe voorkomen?

Geef jezelf voldoende tijd om aan een nieuwe hoogte aan te passen. Blijf een dag of twee ter plaatse en ga vooral niet nog hoger. Heb je last van al deze symptomen en/of ook nog ademnood of gezwollen enkels of handen? Daal dan zo snel mogelijk af om vocht in longen of hersenen te voorkomen.  Drink steeds voldoende water.

 

Laat je vaccineren en neem een reisverzekering

Vaccinaties

Weet welke vaccinaties je nodig hebt en wat de risico’s zijn voor je naar een land afreist. Meer informatie vind je op de vacciweb en wanda.be. 

Je vindt ook informatie over malariagebieden. Wees hierop voorbereid. Er bestaan geen vaccinaties voor maar preventief handelen is hier de boodschap. Insmeren met DEET en bedekkende kledij dragen.

 

Reisverzekering

We kunnen het niet genoeg benadrukken maar ga never ever op reis zonder verzekerd te zijn! Er zijn veel redenen waarom dit een slecht idee is. We hebben hier een apart hoofdstuk over geschreven.

Lees meer: Waarom een reisverzekering ontzettend belangrijk is




Vond je dit artikel nuttig? Like ons op facebook en mis zo geen enkel nieuwtje of tips om zelfstandig te reizen.

 

 

admin • 1 december 2019


Previous Post

Close