Met de rugzak op reis

GO SOMEWHERE

vertraging vlucht

Problemen met je vlucht

Facebookpinterest

Nog voor je vertrekt kunnen er al problemen opduiken in verband met annuleringen, vertragingen, wijzigingen van de vlucht,…. Stress!! Veel reizigers weten dan niet goed wat ze moeten doen of waar ze als passagier recht op hebben. Geen nood. We zetten even alle problemen op een rijtje en hoe je ze eventueel kunt vermijden of oplossen.

 

Jouw vlucht is vertraagd of geannuleerd

Een geannuleerde vlucht of een vlucht met vertraging is iets waar jij zelf weinig aan kunt veranderen al is het belangrijk om vooraf goed geïnformeerd te zijn over je rechten. Er zijn tal van regels opgemaakt in verband met vergoedingen en terugbetalingen en dit sinds kort ook bij vertraging. Jammer genoeg zijn er weinig reizigers op de hoogte van hun rechten en laten ze de vergoedingen aan hun neus voorbijgaan.

 

Waar heb je recht op?
  • Bij vertraging hen je recht  op een compensatie indien je meer dan drie uur te laat op je bestemming aankomt. LET op dit is meestal alleen in EUROPA!!
  • Bij annulering MOET de betrokken maatschappij jou zo snel mogelijk, desnoods via een andere route of met een ander vervoermiddel, op je bestemming moet krijgen. Uiteraard zonder meerkost.
  • Mis je door vertraging van een vlucht, jouw aansluitende vlucht? Dan moeten ze jou vergoeden indien de 2 vluchten in 1 pakket werden geboekt en dus (meestal) van dezelfde maatschappij zijn. Bij losse tickets heb je nergens recht op.
  • Belangrijk is om al het bewijsmateriaal goed bij te houden en door te drammen. Je zult vaak meerdere malen moeten mailen en bellen en voet bij stuk houden.

 

Waar vind ik meer informatie?

je rechten bij Brussels airport

consuwijzer nederland

rechten van de passagier europa.eu

‘Tip: Een mooie site voor wie verplicht is om op de luchthaven te slapen is sleepinginairports. Daar vind je tonnen informatie over de luchthaven zelf. De beste plekjes om te crashen, openingsuren, info over de shops, het vervoer van en naar de luchthaven, …..’

 

Kan iemand anders dit voor mij regelen?

Geen zin of tijd om al die moeite te doen voor een compensatie? Bepaalde maatschappijen (vooral lowcost) doen namelijk nogal moeilijk en kunnen tot lange procedures leiden. Er zijn bureaus die je daarbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld happy flights  Die doen dit uiteraard niet gratis maar je krijgt toch een deel van je geld terug.

 

De vlucht is geannuleerd of gewijzigd door overmacht

Dit kan gebeuren door bijvoorbeeld een aanslag, slecht weer, natuurramp, brand of wilde staking.

In da geval heb je geen recht op een compensatie want de maatschappij kon er uiteindelijk ook niks aan doen.

Wel moeten ze jou zo snel mogelijk op je bestemming krijgen. Dit kan via een andere vlucht, desnoods via een andere route of zelfs met een ander vervoersmiddel. Uiteraard zonder meerkost. Ook kan je om een terugbetaling van je ticket vragen.

Neem contact op met de luchtmaatschappij of het reisbureau. Boekte je jouw tickets via een website zoals skyscanner, ebookers,… ? Dan ook neem je beter contact op met de betrokken maatschappij. Die online boekingssites zullen zich niet bezig houden met deze problemen.

 

Je hebt jouw vlucht gemist

Wie een vlucht mist door zijn of haar eigen fout, zal volledig voor de kosten moeten opdraaien. Ook wie een vlucht mist, omdat de trein of bus richting luchthaven vertraging had of aan het staken was, zal zelf een nieuw ticket moeten kopen. Je hebt geen recht op terugbetaling want je moest immers op eigen houtje in de luchthaven zien te geraken. Enkel vervoer die in dienst staat van de luchthaven komt hiervoor in aanmerking.

DSC_1573

LET GOED OP wanneer je vliegt met verschillende maatschappijen. Heb je de vluchten apart geboekt? En mis je de tweede vlucht door vertraging van de eerste? Dan heb je ook geen recht op een nieuw ticket of terugbetaling. Dit geldt ook voor treinen en bussen.

Let dus goed op wanneer je vervoer met aparte maatschappijen boekt. Zorg ervoor dat je genoeg overstap tijd hebt of kies voor een flexibel ticket.  Met een flexibel of inwisselbaar ticket kunnen de voorwaarden beter zijn en zul je misschien minder of niet moeten bijbetalen voor een nieuw ticket wanneer je je vervoer gemist hebt. Check voor je boekt om welk ticket het gaat.

 

Er is een staking

Als het om een wilde staking gaat (onaangekondigd) dan kunnen ze zich op overmacht beroepen. Er zijn een aantal gevallen waarin de luchthaven zich op overmacht kan beroepen (zie Brussels Airport ) Dan heb je in principe geen recht op een schadevergoeding. Je kan wel eisen om je ticket terugbetaald te krijgen of een nieuw ticket te boeken met dezelfde maatschappij. Er zal altijd naar een oplossing worden gezocht om je zo snel mogelijk nog op jouw bestemming te krijgen.

Normaal moet men ten laatste acht dagen voor de vermoedelijke dag van staking aankondigen dat men zou kunnen staken. Dan gaat het niet meer om overmacht. Je hebt recht op terugbetaling van je ticket of tegoedbonnen om een nieuw ticket bij dezelfde maatschappij te boeken. Vaak moet dit ticket in een bepaalde tijdspanne geboekt worden. Je moet hiervoor altijd de nodige ingevulde paperassen samen met je betaalbewijs en eventueel tickets afgeven. Een compensatie volgt dan later. Gooi NOOIT je tickets of betaalbewijzen weg.

Wil je een ticket annuleren omdat men een staking aankondigt? Neem dan contact op met de maatschappij of tussenpersoon waar je de boeking hebt gemaakt. Zo kun je bespreken waar je recht op hebt en wat je eventueel kunt veranderen.

Let op dat je geen recht hebt op terugbetaling, vergoedingen of tegoeden wanneer je jouw vlucht ,trein of bus miste doordat er staking was bij een andere vervoersmaatschappij.

 

De luchtvaartmaatschappij gaat failliet

Als je een ticket had geboekt zonder ticketverzekering dan hangt het van de maatschappij af of je iets terugbetaald krijgt of niet. Had je die verzekering er wel bij betaald dan kun je een claim indienen en het geld van je ticket terugkrijgen met een opgelegd maximum bedrag.

Ik wil mijn tickets wijzigen of annuleren

Je hebt vervoertickets geboekt en wil achteraf de data wil veranderen of het ticket annuleren. Voor je een ticket boekt moet je goed lezen wat de voorwaarden zijn in verband met het annuleren of wijzigen van je ticket . Hier zijn vaak flinke kosten aan verbonden. Is de vertrekdatum dicht bij? Dan is het moeilijker, duurder en soms onmogelijk om je vertrekdatum nog aan te passen.

De goedkoopste tickets hebben altijd de slechtste voorwaarden. Je zal waarschijnlijk de prijs van een nieuw ticket moeten betalen als je de data wilt veranderen.

Duurdere tickets zijn meer flexibel. Als je nog niet 100 procent zeker bent of je op die data effectief zal kunnen af- of terugreizen kun je beter een changeable of flexibel ticket kopen. Je zal misschien wel nog een bijdrage moeten bijbetalen voor het wijzigen van de data maar het zal veel minder zijn dan het wijzigen van de data van een ticket met het goedkoopste tarief.

Wil je je reis annuleren? Dan krijg je bij de tickets met de slechtste voorwaarden vaak niks van je geld terug. Dan betaal je soms tot 100% van je ticket aan annuleringskosten. Als je je reis moet annuleren door ernstige situaties die onder je polisvoorwaarden vallen kun je wel beroep doen op een vergoeding.

Wil je je ticket annuleren omdat men een staking aankondigt? Dan neem je beter contact op met de vervoersmaatschappij of tussenpersoon waar je het ticket hebt geboekt om met hen te overleggen wat er moet gebeuren.

 

 

Facebookpinterest
problemen op reis

admin • 23 maart 2016


Previous Post

Next Post

Left Menu Icon
Menu
Right Menu Icon
Close