Met de rugzak op reis

GO SOMEWHERE

Gezond reizen

Facebookpinterest

Ziek worden op reis. Het is niet leuk maar vaak sneller gebeurd dan je zelf wil. Het meest voorkomende is reizigersdiarree. Ga je naar een tropische bestemming dan is de kans dat je er mee te maken krijgt zeer groot. Ook stress, lichamelijke pijnen en zonnebrand zijn klachten die kunnen voorkomen. Er zijn heel wat punten die je in acht kunt nemen om tijdens het reizen je kansen op ziek worden te verminderen. We overlopen even.

 

   Eten en drinken
  •  Let op met ijsblokjes in je drank. Die zijn meestal gemaakt van leidingwater en kunnen veel  bacteriën bevatten.  Tegenwoordig zijn er al veel toeristische horecazaken die met gezuiverd water werken. Ook om eten te maken. Maar om zeker te zijn vraag je dus beter geen ijs.
  • Was je handen voor je eet. Was je handen liever niet met leidingwater maar met desinfecterende handgel. Wij hebben dit altijd in onze dagrugzak zitten. Vooral handig na een bezoekje aan het toilet. Desinfecterende handgel kun je op veel plaatsen kopen.
  • Poets je tanden niet met leidingwater. Probeer jezelf altijd te voorzien met een fles water en poets je tanden daar mee. Zorg dat de zegel nog dicht is als je hem koopt. Probeer in de douche geen water in je mond te krijgen.
  • Was je fruit en groenten niet met leidingwater.  Probeer ze altijd te schillen voor je ze opeet.
  • china panama 706Salades en koude buffetten bestellen vormt een groter risico om ziek te worden. Misschien zijn ze gewassen met ongefilterd water en zijn ze niet gekookt dus meer kans op slechte bacteriën.
  • Eet zeker geen rauw vlees. Het moet goed doorbakken zijn. Let vooral op met rood vlees.  Eet liever kip . Zeevruchten en vis bestel je beter enkel wanneer je ook dicht bij zee bent.  Ver van zee, zal de vis namelijk niet echt vers meer zijn en kun je er sneller ziek van worden.
  • Wil je goedkoop eten aan de kraampjes op straat?  Doe dat dan bij deze die drukbezocht zijn. Dat is meestal een teken dat de kwaliteit daar ook beter is.
  • Draag altijd Carbobel of andere pillen op basis van actieve kool mee om na de maaltijd in te nemen als je de maaltijd niet vertrouwt of tijdens een trektocht. Zie EHBO set en reisapotheek
  • Je kan vitaminepillen meenemen als je vreest dat je door een tekort aan variatie in je voeding, een tekort aan bepaalde stoffen zult hebben.
  • Als je niet anders kunt dan je waterfles aan de kraan bijvullen, doe er dan waterzuiveringdruppels of tabletten in. Handig tijdens trektochten. Je kan je water ook eerst koken om de bacteriën te doden.
  • Kook je water altijd goed als je koffie, thee, soep , instantnoodles,… wilt maken.
  • Let op met handdoekjes, zeemvellen, sponsjes die niet van jou zijn. Die kunnen bomvol bacteriën zitten.
  • Neem altijd een fles water mee op de bus/trein/auto en als je van plan bent om een trektocht of wandeling te maken.

 

  Wat doen tegen diarree?
  • Om dehydratatie tegen te gaan is het belangrijk om veel water of thee te drinken liefst aangevuld met zouten en of suikers omdat je daar ook veel van verliest.  Er bestaan zakjes met een mengsel van suiker en zout om in je fles water te mengen. (bijv O.R.S) Dat kun je krijgen in de apotheek en is altijd goed om bij te hebben.
  • Witte rijst, bananen, ongezoete yoghurt, brood, zijn goed om te eten. Vermijd pikant of fel gekruid en rauw voedsel.
  • Neem altijd wc papier of vochtige doekjes en desinfecterende handgel mee.
  • Bij bloederige stoelgang of diarree die langer duurt dan 2 dagen met koorts boven de 38,5 graden  neem je best specifieke antibiotica.
  • Moet je een lange rit maken terwijl je diarree hebt? Neem dan best op voorhand wat immodium. Verplaats je niet wanneer je heel erg ziek bent.
  • Neem geen anti-diarreemiddelen samen met andere medicatie zoals middelen tegen maagpijn. Dit kan elkaars werking afremmen.

 

  Stress
  • Ook op reis kun je te maken krijgen met stressaanvallen. Wanneer je bijvoorbeeld je vlucht mist, wanneer je bagage verloren geraakt , wanneer je niet kan slapen van nachtlawaai, tijdens een gevaarlijke busrit, bij slecht weer, etc…  We kregen zelf ook erg vaak te kampen met moeilijke momenten maar onthou dat er voor alles altijd een oplossing is.
  • Slecht weer kan altijd en overal voorkomen. Neem de tijd om een goed boek te lezen. Maak het gezellig met je reispartner. Ga andere reizigers ontmoeten of bezoek een museum. Zoek een café met WIFI en werk wat aan je reisblog of zet wat foto’s online. Chat met je vrienden thuis.
  • Ontspan en vergeet niet dat je op vakantie bent. Je moet niet werken, je doet wat je wilt en kan je planning eventueel nog omgooien. Haal het beste uit alles wat je meemaakt en zie het als een soort van uitdaging.
  • Probeer zo veel mogelijk voorbereid te zijn op vervelende situaties. Hou nummers bij van je verzekering, het plaatselijk ziekenhuis, oordopjes, een kaart, een zaklamp, wat geld, water,…

 

  Lichamelijke klachten

IMG_5514

  • Vergeet na een lange wandeling of trektocht niet te stretchen. Je zult erg stijf zijn de dag erna, zeker als je zoveel beweging niet gewoon bent. Als je dan niet voldoende rust of stretcht zal je het alleen maar erger maken. Gelukkig gaat dat na een paar dagen wel weer over.

 

  • Lange (en krappe) busritten, lange vluchten,  het slapen in andere bedden en met je zware rugzak rondwandelen kunnen je zware spierpijnen bezorgen. Neem altijd een gel mee om de pijnlijke zones in te smeren.  Rust als het erger wordt en zoek een comfortabel bed.
  • Draag tijdens lange ritten en of vluchten altijd gemakkelijke loszittende kledij. Doe stretchoefeningen en loop af en toe eens door het gangpad om je bloed terug te doen circuleren en je spieren niet te veel te belasten. Doe je schoenen uit draag laagjes voor als het te warm of te koud wordt.
  • Neem deodorant en hydraterende crème of vochtige doekjes mee zodat je je toch wat kunt opfrissen na lange ritten.
  • Airco ,smog ,te warm ,te koud, .. je kunt snel keelpijn maar ook een verkoudheid opdoen van al deze prikkels. Wij nemen altijd keelspray en neusdruppels mee en gebruiken die ook vaak.
  • Neem altijd wat reserve wc papier en vochtige doekjes mee in je handbagage of dagrugzak. Dit komt geweldig van pas als je plots naar het toilet moet en blijkt dat het er erg onhygiënisch is of er net geen wc papier meer is.

 

  De zon
  • Je verbrandt sneller dan je denkt. Vooral als je op het water zit ,bijvoorbeeld tijdens het kajakken, zwemmen, snorkelen, ga je erg snel verbranden.  Ook trektochten in de bergen, fietstochten, terrasjes  kunnen je snel het kleurtje van een kreeft geven. Smeer je altijd in als je iets in de zon doet.  Mocht je dan toch verbranden vergeet je dan niet in te smeren met aftersun of Aloë Vera om je huid af te koelen.
  • Verder kun je je nog beschermen met een hoed of petje, zonnebril, witte kledij en lipbalsem.
  • Zit niet teveel in de zon en zoek ook vaak de schaduw op.

 

  Water en zee
  • Ga nooit alleen gaan zwemmen of zonder toezicht van iemand anders.
  • Let op met zwemmen of zelfs pootjebaden in stilstaand water. Die kan vol bacteriën zitten en je ernstig ziek maken. Drink hier dan ook NOOIT van.
  • Let in de zee altijd op voor koraal want daar kun je je erg aan snijden. Doe stevige watersandalen aan. Ook als je gaat gaan snorkelen.
  • nieuw zeeland tot nicaragua 1887Let in de zee ook goed op voor stromingen en grote golven. Als er grote, wilde golven zijn heb je meer kans op gevaarlijke stromingen. Wanneer je daarin vast geraakt word je dieper meegesleurd in zee. Vaak zijn mensen die hierin verstrikt geraken in paniek en verdrinken.  Woeste golven kunnen je ook verrassen en tegen de grond doen slaan of meesleuren in zee.
  • Als het buiten erg warm is, zou je zo in het frisse water kunnen springen. Soms kan dit water wel veel kouder zijn dan verwacht en kun je in shock geraken of een hartstilstand krijgen door het te grote temperatuurverschil. Best vooraf eens voelen hoe het water voelt.
  • Poets je tanden met flessenwater als je het water uit de kraan niet vertrouwt.
  • Wanneer je vanop grote hoogte een duik in het water wil nemen controleer dan best eerst of het water wel diep genoeg is of als er geen rotsen in de weg zitten.

 

  Hoogteziekte
  • Sommige mensen ondervinden last van hoogteziekte wanneer ze zich boven de 2000 meter( meestal pas boven de 3000m) bevinden. Dit gebeurt vaak wanneer je te snel op hoogte komt met bijvoorbeeld bus, vliegtuig,..en jezelf niet de tijd hebt kunnen geven om aan het hoogteverschil aan te passen. Symptomen zijn hoofdpijn, slapeloosheid, misselijkheid, duizeligheid, je zwak voelen, moe zijn,..
  • Je moet jezelf de tijd geven om aan die hoogte aan te passen. Blijf een dag of twee ter plaatse en ga vooral niet nog hoger. Heb je last van al deze symptomen en/of ook nog ademnood of gezwollen enkels of handen? Daal dan zo snel mogelijk af om vocht in longen of hersenen te voorkomen.
  • Drink steeds voldoende water.

IMG_5589

 

 

 

 

 

Facebookpinterest

admin • 30 november 2015


Previous Post

Next Post

Left Menu Icon
Menu
Right Menu Icon
Close