Met de rugzak op reis

GO SOMEWHERE

booking com

Booking.com stopt met verkooptrucs

Wie al op Booking.com naar een goedkoop of leuk hotel zocht, kwam ongetwijfeld in aanraking met hun vervelende verkooptrucs. Booking.com probeert mensen onder druk te zetten door bij hun zoekresultaten zaken te vermelden zoals ” Drie keer geboekt het afgelopen uur” of ” Nog maar 1 kamer beschikbaar”. Didier Reynders, Europees commissaris voor de Bescherming van Consumenten zegt nu dat de boekingsite zes maanden de tijd heeft om duidelijker en transparanter te worden.

 

Klassieke verkoopstruc

Booking.com werd in 1996 opgericht – toen nog onder de naam Bookings.nl. Ondertussen is het bedrijf in Amerikaanse handen maar het hoofdkantoor ligt nog in Amsterdam. Ze werden in 2014 al eens op de vingers getikt door de reclame code commissie omdat klanten zouden worden misleid met kreten als “We hebben nog één kamer vrij”. Dit is een klassieke verkooptruc. Zo creëren ze het gevoel van schaarste en voelt de consument zich onder druk gezet. Dit leidt tot het sneller boeken van een hotelkamer omdat men anders bang is dat er geen plaats meer zal zijn. Maar vaak zijn er wel nog kamers beschikbaar via andere websites of via het hotel zelf. Ook bleken er bij de eerst aangeduide prijs plots nog allerlei taksen en andere kosten bij te komen.




Nieuwe regels

Booking.com heeft met de Europese Commissie en met nationale organisaties onderhandeld en heeft beterschap beloofd, aldus Reynders. “Het bedrijf engageert zich om duidelijker en transparanter te zijn.” Hier hebben ze 6 maanden de tijd voor. Tegen 16 juni moeten ze de nieuwe regels toepassen.

De kortingen en kamers die overblijven moeten voortaan correct berekend en geafficheerd worden. Booking.com moet ook duidelijk aanduiden of een verblijf wordt aangeboden door een privépersoon of een professional. De totaalprijs moet transparanter zijn dus met belastingen en toeslagen inbegrepen. Geen “tijdelijke” aanbiedingen meer die dan later aan dezelfde prijs worden aangeboden.

Reynders werkt ook aan een systeem waarbij consumenten zich kunnen verenigen en een collectief proces kunnen aanspannen tegen bedrijven die zich niet houden aan de regels.

Lees meer: Online boeken van een hotel. Onze tips.

admin • 20 december 2019


Previous Post

Close